Stichting Heimisj

Op 5 januari 2022 werd Stichting Heimisj opgericht, de organisatie die de website www.joodsamsterdam.nl en de website www.joodserfgoedrotterdam.nl ondersteunt.

In 2022 bestond www.joodsamsterdam.nl bijna 15 jaar. De site was een uitvloeisel van een cultuurproject van een basisschool op het Frederiksplein in Amsterdam. Twee jaar later begon de samensteller van de site met www.joodserfgoedrotterdam.nl. Het was een nog grotere uitdaging om de Joodse geschiedenis van Rotterdam op de kaart te zetten. Enerzijds doordat door het bombardement van 14 mei 1940 op de Maasstad ook een groot deel van de tastbare Joodse geschiedenis verdween, anderzijds doordat de kennis over Joodse geschiedenis van de stad na 1945 steeds meer vervaagde. In 2022 bleken de websites gecombineerd al een aantal jaren ongeveer 500.000 bezoekers per jaar te trekken en bestonden ze uit 3000 pagina’s met informatie. De samensteller van de site had twee masterstudies aan de UvA afgerond en om de continuïteit te waarborgen was een volgende stap noodzaak. Deze stap werd Stichting Heimisj. Wat de stichting doet en hoe u een en ander kunt ondersteunen is leesbaar op deze website.